5 tipů, jak dostat více zdravého jídla na rodinný stůl

A nezbláznit se z toho… 🙂 Naučit se vařit zdravě a tak, aby to všem chutnalo, není vůbec jednoduché. Vyzkoušejte některý z mých tipů.Zvyk je železná košile a já si myslím, že tohle je nejčastější důvod, proč velká část snahy maminek o zdravé jídlo pro celou rodinu nakonec nedopadne tak, jak by si přály.

Není to totiž vůbec jednoduché, pokud tedy nemáte štěstí na osvíceného manžela, který vám bude podporou k tomu ještě opravdu malé děti, které se nestihly naučit na kupované sladkosti nebo “rádoby“ zdravé svačinky.

Já jsem měla štěstá na osvíceného partnera (sice nejí úplně zdravě, ale snaží se jít příkladem dětem). Další velkou výhodou byl fakt, že když jsem se pustila do ozdravení jídelníčku, tak byli děti ještě malinké. Ale i tak je to někdy pěkně těžké.

Do tohoto článku jsem sepsala několik mých vyzkoušených způsobů, jak dostat více zdravého jídla na rodinný a stůl a nezbláznit se z toho. Tak doufám, že vám budou k užitku. 🙂

1. Nenuťte. Jděte příkladem.

Já vím, je to těžké.

Sama jsem se nejdřív strašně snažila. Ze dne na den jsem rozhodla za celou rodinu, že od následujícího dne budeme jíst všichni zdravě. Trávila jsem hodiny v kuchyni, vyhodila spousty jídla.

Z průměrné ženy, která moc nevařila (a když už, tak jedině z masa, mléka, sýrů, mouky a cukru – tedy dnešní zažité představy rozmanité stravy), se ze mě doslova přes noc stala spíš průměrná kuchařka polévek. To bylo totiž jediné, co mi ze začátku šlo.:-)

Jenže můj partner je Ital a polévky dokáže večeřet maximálně 2x za týden. Polévky zde zdaleka nehrají takový prim jako u nás. Takže 2x týdně byla pohoda, zbytek týdne byl ve znamení honby za recepty a zmateného vaření tak, aby byla celá rodina aspoň trochu spokojená.

Rodina moc spokojená nebyla. Partner chtěl normální jídlo. Malá dcerka klidnou a vyrovnanou mámu. Ale na to už bylo pozdě, byla jsem posedlá zdravou stravou za každou cenu a nedalo se se mnou nějakou dobu mluvit téměř o ničem jiném.

Dopadlo to tak, že já s dcerou jsme přežívaly na rozmixovaném kašo-zeleninovém-něčem a partnerovi záhadně přibylo důležitých pracovních večeří.

Podařilo se mi úplně rozbít rodinnou pohodu kvůli zdravému jídlu.

Zpětně vím, že to nemohlo dopadnout jinak. Rozhodnutí a krok směrem ke zdravé stravě totiž byla moje cesta, ne jeho. Ale já jsem to nechtěla vidět. Jsme přece rodina.

Po krátké době mi takové jídlo začínalo pěkně lézt krkem. Úplně jsem v sobě potlačila gurmeta, který potřebuje nejen dobré a rozmanité jídlo, ale hlavně pohodu u společné večeře.

Naštěstí jsem se vzpamatovala brzy a věci se daly do pořádku.

2. Naučte děti na polévky. Odmala.

V době rozmixované zeleniny na sto způsobů se ale stala jedna zásadní věc, ze které čerpám dodnes. A tou je to, že má dcera je zvyklá na polévky a může je klidně večeřet denně. To je skvělé. 🙂

Krémová batátová polévka

Naučte děti i sebe na polévky. Budete tak mít vyřešené aspoň jedno zeleninové jídlo denně.

Dodnes to velmi oceňuji. Mám tak totiž jistotu, že sní alespoň jedno zeleninové jídlo denně bez boje a jde příkladem mladšímu sourozenci.

3. Dokažte partnerovi, že vám záleží na tom, aby byl spokojený. On se potom (třeba) přidá.

Já jsem mezitím zařadila pro sebe a hlavně partnera občas něco jiného. Něco, na co byl zvyklý a doma mu teď chybělo. I když to bylo v totálním rozporu s mojí novou filosofií.

Já jsem se vyhýbala mléku a mléčným výrobkům kvůli kojení, ale pro něj jsem občas připravila něco extra. Třeba jsem mu koupila pořádný kus sýru, nebo připravila nějaké “normální jídlo“, takže věděl, že to bylo připravené jen pro něj.

Bylo to trošku náročnější na přípravu, ale stálo to za to. Protože tehdy se něco změnilo.

Přestala jsem po partnerovi chtít, aby jedl s námi. Přestala jsem se na něj zlobit za to, že také není ve stejnou chvíli stejně posedlý zdravou stravou jako já.

Opustila jsem svůj vysněný obrázek spokojené rodiny u jednoho stolu, kdy má každý, včetně dětí, na talíři to samé a všichni jsou spokojení.

Udělala jsem krok směrem k němu a on udělal ještě větší směrem ke mně. A pak to najdnou šlo… pomalu, samožřejmě. Ale šlo.

Kdyby mi tehdy někdo čekla, že jednou budu tvořit recepty, napíšu několik e-booků a vydám tištěnou kuchařku, tak by mě to asi hodně pobavilo. 🙂

4. Zrušte sladkosti za jídlem. Domluvte se, že budou ke svačině.

Tohle je naprosto geniální a jednoduchý krok. Ale musíte se domluvit jak s partnerem, tak s dětmi. A hlavně se toho držet.

Děti nemají pocit, že přijdou zkrátka, když ví, že dostanou svou sladkost ke svačině. I když to třeba nebude zdravé a domácí. Je menší zlo dát si jednu sladkost za den než dvě (nebo tři). A tady se každý krok počítá. 🙂

domácí ořechové müesli tyčinky

Domácí ořechové tyčinky se sušeným ovocem

Jsem si jistá, že časem propadnete přípravě zdravých sladkostí tak, jako se to stalo mně. Ale nestane se to ze dne na den a už vůbec ne dětem. Takže zatím zkuste zavést jednoduché pravidlo:

Zrušte sladkosti za jídlem, ale dopřejte jim je k odpolední svačině.

Jestli chete inspiraci na jednodché a zdravé sladkosti, nedávno jsem vydala svoji první tištěnou kuchařku Chutně bez lepku, mléka a cukru. Je v ní přes 60 jednoduchých receptů – a nejen na sladkosti. 🙂

A nakonec páté a podle mě nejdůležitější doporučení na závěr:

5. Buďte na sebe hodní.

Zdravě jíst a zdravě vařit je cesta. Není to závod ani žádný časově omezený program. Je to dlouhodobý způsob přemýšlení nad jídlem. Když vám to jeden den nevyjde, protože jste na oslavě nebo někde na večeři s partnerem (a dáte si pěkně na noc obrovský čokoládový zákusek), nevadí. Také se mi to občas stane. Důležité je to, co jíte denně.

Hlavně žádné výčitky, už jste to snědli a nejspíš to nebylo naposled. 🙂

Důležité je neudělat si z toho pravidlo a na cestě s radostí pokračovat.

Mějte se krásně a přeji hodně nápadů na zdravé vaření!

Maria Jurková

Maria Jurková
Zajímají mě souvislosti mezi jídlem a zdravím. Ráda se cítím dobře ve svém těle a chci abychom já i moje děti byli zdravé. Proto vařím bez lepku, mléka a cukru. Více o mě si přečtěte tady>> Maria je autorkou knihy Chutně bez lepku, mléka a cukru a e-booku 7 dní bez lepku, mléka a cukru.
Komentáře

Přidat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře.