Domácí vývar – recept a pár mých tipů

Vývar z hovězí kosti se zeleninou

Domácí vývar je skvělým základem pro spoustu dalších jídel. Mužete ho připravit v pomalém, tlakovém nebo normálním hrnci. Zeleninový nebo z kostí. Postupy popisuji v tomto článku.:-)

Dobrý vývar je základ – od podzimu do jara ho připravuji opravdu často. Polévka připravená s vlastním vývarem bývá chutnější a obsahuje mnohem víc živin. Většinou střídám dva základní typy vývarů:

Zeleninový vývar:

K jeho přípravě využívám krom slupek od brambor snad všechny odřezky, slupky natě a jiné „nehezké“ zbytky bio zeleniny, himalájskou sůl, kousek mořské řasy kombu a černý pepř. Vařím ho v tlakovém hrnci asi půl hodiny.

Zeleninový vývar je skvělým základem třeba na krémovou batátovou nebo jednoduchou pórkovou polévku.

Hovězí vývar z kosti:

K jeho přípravě používám krom zbytků zeleniny, soli, pepře a lžičky vinného octu i kousek hovězí kosti (bez masa, nebo jen s minimem). Je to jediný druh masového vývaru, který používám. Dodá totiž krom spousty minerálů i velmi výraznou chuť nejen polévkám, ale například i italskému risottu.

Malé kusy syrové kosti na vývar se dají pohodlně zamrazit. Je to ideální řešení, když například seženete větší množství najednou z dobrého (nebo bio) chovu.

Nechte si je nařezat na menší kousky a ty pak můžete rovnou z mrazáku přidávat do vody se zeleninou před vařením. Použijte mrazicí sáčky – je to pohodlnější.

Hovězí vývar z kosti vařím v pomalém hrnci (crock pot) hrnci aspoň 10-12 hodin, ale klidně i víc.

Někdy ho nechám pomalu vařit i 20 hodin. Ale pokud nemáte pomalý hrnec, vůbec nic se neděje – vývar samozřejmě můžete připravit i v normálním hrnci – nechte ho “táhnout“ na nejnižším plameni s pokličkou co nejdéle.

Hovězí vývar z kosti se zeleninou
Vývar z hovězí kosti

Na co si dát pozor u kupovaných bojónů?

Nestíháte nebo nehcete přirpavovat domácí vývar? Naštěstí se už dnes dají pořídit kvalitní bujóny, které jídlo skvěle dochutí a přitom ve složení nic nevhodného není…

Dejte si jen pozor, aby složení neobsahovalo: kvasnicový extrakt nebo výtažek, sójový hydrolyzát, bílkovinný extrakt nebo hydrolyzát, nebo dokonce hydrolyzované rostlinné bílkoviny.

Já jsem po několika pokusech „kup a vyhoď“, (nebo lépe „kup a daruj“) objevila tento od Rapunzel, a pokud nemám vlastní vývar tak nahrazuji tímto. V jeho složení jsme nenašla nic jiného, krom zeleniny, mořské soli, slunečnicového oleje a mouky z celozrnné rýže.

Samozřejmě ten chuťový výsledek není tak výrazný, jako když použijete nějakou zaručenou kostku. Je mnohem jemnější a ze začátku ho nejspíš budete potřebovat víc.

Ale podle toho, co jsem vyzkoušela, je chuťově asi nejblíž té klasické kostce.

A ještě jedna věc. Kupuji jen zeleninový bojón, na ten masový se nějak necítím. Možná je to nějaké nastavení jen v mé hlavě. Ale mám to tak, že masový vývar mám buď vlastní čerstvý, anebo… nemám (takže bohužel často nemám).

Tolik k bujónům a vývaru 🙂

Mějte se krásně!

Maria

Chcete vyzkoušet nějaký nový zdravý recept a překvapit své blízké?

V kuchařce Chutně bez lepku, mléka a cukru najdete víc než 60 receptů. Od snídaně až po večeři a všechny přirozeně bez lepku, mléka a cukru: Víc o kuchařce >>>

Maria Jurková
Zajímají mě souvislosti mezi jídlem a zdravím. Ráda se cítím dobře ve svém těle a chci abychom já i moje děti byli zdravé. Proto vařím bez lepku, mléka a cukru. Více o mě si přečtěte tady>> Maria je autorkou knihy Chutně bez lepku, mléka a cukru a e-booku 7 dní bez lepku, mléka a cukru.
Komentáře

Přidat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře.