Proč jím bezlepkově i když “nemusím“?

Lívance bez lepku, mléka a cukru

Tedy proč se vyhýbám lepku, i když nemám diagnostikovanou celiakii?

Tak třeba proto, že je mi bez lepku lépe. Nebo mi stačí “jen ta nesnášenlivost“ na to abych se zamyslela nad tím, co jím. Nebo protože je ho všude příliš. 🤷🏻‍♀️

Odpovědí je víc a já jsem je shrnula do tohoto článku. Pokud raději posloucháte než čtete, tak níže najdete i krátké video (5 minut).

V první řadě si myslím, že lepku a výrobků z pšeničné mouky je všude příliš.

Možná, že žijete relativně zdravě… Jenže faktem zůstává, že pokud to nebudete hlídat, tak klidně můžete lepek v nějakém množství snídat, obědvat, svačit i večeřet. A to je strašně moc – je to nesmysl i kdybyste trávila lepek nejlépe na světě.

Takže i když žádnou nesnášenlivost nebo alergii potvrzenou nemáte, i tak vám vaše tělo jedině poděkuje, pokud nahradíte aspoň část lepku nějakým zdravým, přirozeně bezlepkovým jídlem. Jinak by se to také dalo nazvat pestrou stravou:-)

Jinak tohle řeším celkem často – nejspíš někdy působím jako někdo, kdo všem doporučuje vyhnout se lepku v jakékoliv podobě a za každou cenu. Ale ne, takhle to není. Já jsem jen velkou propagátorkou nahrazování potravin s lepkem jejich zdravou bezlepkovou variantou (ale v přirozené podobě – ne nějakými balenými bezlepkovými croiassantami, které mají datum spotřeby za 6 měsíců).

Co je přirozenou bezlepkovou alternativou?

Určitě ne hotové bezlepkové produkty, které jsou sice bez lepku, ale jinak na bázi modifikovaných škrobů, deproteinované pšenice, cukru apod.. přirozenou alternativou je pro mě jídlo, které je ze své podstaty bez lepku, ale pořád jídlo. Takže například pšeničný chléb nahradím pohankovým, místo těstovin uvařím rýží, místo obyčejného koláče připravím mandlový a zdravě oslazený…. možností je hodně. Ano je potřeba trochu organizace a také o jídle přemýšlet ale to rozhodně stojí za to.

Lívance bez lepku, mléka a cukru
Bezlepkové lívance – recept z mojí kuchařky

Třeba v mojí kuchařce najdete hned 60 takových receptů – od snídaně až po večeři. Víc info tady >>>

Nemáte diagnostikovanou žádnou nesnášenlivost lepku?

Skvělé – v praxi to znamená, že o tom tolik nemusíte přemýšlet.

Ale na druhou stranu to také nemusí znamenat, že se budete cpát pšenicí od ráda do večera. Prostě přemýšlejte o tom, co do těla dáváte i když třeba nedokážete dodržovat zdravou stravu na 100 procent nebo tak, jak byste chtěla.

Malinový cheesecake bez lepku, mléka a cukru. Recept z mojí kuchařky

Nejste schopná připravovat denně zdravé jídlo ale dokážete 3x týdně nahradit nezdravé jídlo zdravým?

Skvělé, to už je něco.

Dokážete to 4x týdně? Ještě lepší, i to je velký krok ke zdraví a rozhodně se počítá.

Dokážete zařídit sobě a své rodině jedno zdravé jídlo denně? Výborně.

Dokážete zařídit sobě a své rodině jedno zdravé jídlo denně? Výborně.

Tohle není závod, je to cesta a na této cestě se každý krok počítá.

Mojí cestou je pestré jídlo přirozeně bez lepku, mléka a cukru. Vyhovuje mi to 🙂 Vám může vyhovovat něco úplně jiného a je to v pořádku.

A jak to vnímáte vy? Souhlasíte se mnou? Zajímá mě to. 🙂

PS: Kuchařku o které se zmiňuji najdete tady >>>

Tagy:
Maria Jurková
Zajímají mě souvislosti mezi jídlem a zdravím. Ráda se cítím dobře ve svém těle a chci abychom já i moje děti byli zdravé. Proto vařím bez lepku, mléka a cukru. Více o mě si přečtěte tady>> Maria je autorkou knihy Chutně bez lepku, mléka a cukru a e-booku 7 dní bez lepku, mléka a cukru.
Komentáře

Přidat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře.